vrijdag 20 september 2013

Leermomenten!

Afgelopen zondag wilden we nog even varen. Vooraf een route bepaald en om deze route te kunnen varen moest de mast naar beneden. We besloten dit al in de haven te doen omdat de onbeweegbare brug al vrij snel op de route kwam.

Leermoment 1: zorg er voor dat je ruim voldoende ruimte hebt als je de mast strijkt. Op zich was het strijken geen probleem, maar bij het wegvaren was het toch te krap waardoor het vaantje in de top van de mast ergens achter bleef haken en er af viel. Gelukkig was het vaantje oud en versleten en wilden we deze al vervangen, maar de volgende keer toch even meer ruimte nemen bij het strijken van de mast.

Vervolgens vertrokken en een leuk tochtje gemaakt. Bij het terugvaren had ik het plan opgevat om de mast weer te hijsen voordat we de haven in varen i.v.m. de ervaringen zoals hierboven reeds beschreven. Op ons schip zit een sprenkel installatie en op een gegeven moment moet de voorstag van de sprenkel los gehaald worden om op de boeg weer te worden vastgezet. Op dat moment is de mast niet geborgd. Ik had dit al een paar keer zonder problemen alleen gedaan maar nu ging het mis. Een windvlaag precies op het moment dat ik de voorstag weer op de boeg wilde vastmaken zorgde er voor dat de mast terug viel. Gelukkig heeft de mast geen schade opgelopen. De bok heeft de klap opgevangen en deze is kapot. Het had erger uit kunnen pakken.

Leermoment 2: hijs nooit de mast alleen of zorg er voor dat de mast ten alle tijde geborgd is. Ik ga in elk geval een extra borgmoer aanschaffen zodat tijdens het hijsen van de mast er nooit een moment is waarbij de mast terug kan vallen. Als ik de extra borgmoer hebt aangeschaft zal ik een beschrijving maken hoe ik met behulp van een sprenkelinstallatie de mast strijk en hijs zodat een ander misschien niet dezelfde fout maakt als ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten