De nieuwe vlonder |
Nieuwe vlonder in de kuip |
Het maken van de nieuwe vlonder ging redelijk eenvoudig en snel. Wonder boven wonder paste de nieuwe vlonder in 1 keer. Met het nieuwe , nog ongeverfde, vlonder in de kuip, vonden we dit eigenlijk wel mooi. We staan dan ook in dubio om alle vlonders meteen maar te vervangen en deze allemaal te lakken i.p.v. te verven. Wordt vervolgt...
Afgelopen zaterdag ook verf en lakken gekocht van Epifanes.
Voor het houtwerk de volgende producten:
- Epifanes PP Vernis Extra (2 componenten)
- Epifanes Bootlak Blank met extra UV filter
- Epifanes verdunner
Voor het dek de volgende producten:
- Epifanes Multi Marine primer
- Epifanes Anti-slip verf 212
- Epifanes Multi Marine primer
- Epifanes Anti-slip verf 212
Oud |
1. Afdekplaatjes verwijderen
Eerst de afdekplaatjes verwijderen. Als deze helemaal onder de lak zitten eventueel eerst de lak verwijderen met thinner. Een paar uurtjes onderdompelen in thinner en de lak is makkelijk te verwijderen.
Eerst de afdekplaatjes verwijderen. Als deze helemaal onder de lak zitten eventueel eerst de lak verwijderen met thinner. Een paar uurtjes onderdompelen in thinner en de lak is makkelijk te verwijderen.
2. Asje er uit tikken
Als de afdekplaatjes zijn verwijderd is het asje zichtbaar. Het asje voorzichtig er uit tikken waarna ook het wieltje verwijderd kan worden.
Als de afdekplaatjes zijn verwijderd is het asje zichtbaar. Het asje voorzichtig er uit tikken waarna ook het wieltje verwijderd kan worden.
3. Beugel verwijderen
Ik heb gemerkt dat de beugel in lang niet alle gevallen verwijderd kan worden. Kijk of de beugel er eenvoudig uitgetikt kan worden. Als dit door de constructie niet mogelijk is of wanneer de beugel vast zit door het lak dan maar laten zitten.
Ik heb gemerkt dat de beugel in lang niet alle gevallen verwijderd kan worden. Kijk of de beugel er eenvoudig uitgetikt kan worden. Als dit door de constructie niet mogelijk is of wanneer de beugel vast zit door het lak dan maar laten zitten.
4. Blok uit elkaar halen
Als de blok echt in slechte staat is en wanneer de constructie van het blok het toelaat kun je optioneel het blok helemaal uit elkaar halen. Ik heb dat voor 1 blok ook gedaan. Kijk goed hoe de wangen (zijkanten) van het blok bevestigd zijn. In mijn geval waren bij 2 blokken de wangen met hele kleine spijkertjes vastgezet. Deze wangen konden dus goed verwijderd worden. Ik had ook een aantal blokken waarvan de wangen vastgeschroefd zijn. Deze blokken dan ook niet verder gedemonteerd.
5. Oude lak verwijderen
De oude lak moet uiteraard verwijderd worden. Als de blok in redelijke staat is volstaat opschuren. Is de blok in slechte staat dan kan het best alle lak verwijderd worden. Dit gaat eenvoudig door de onderdelen een aantal uren in thinner te onderdompelen. De lak weekt dan van het hout af en kan vervolgens eenvoudig met een doek verwijderd worden.
6. Hout in de lijnolie
De houten delen 1 week in de lijnolie ondergedompeld. Daarna droog wrijven en lang laten drogen. Afhankelijk van omstandigheden kan dit verschillen van enkele dagen tot een paar werken.
7. Lakken
Als de blokken droog zijn kunnen ze gelakt worden. Ik gebruik hiervoor Epifanes Bootlak Blank met extra UV filter. 1 of 2 lagen verdund en tot slot 1 of 2 lagen onverdund. Hou wel rekening met de uitsparingen. Deze mogen niet vollopen met lak met als gevolg dat de beugel en de afdekplaatjes niet meer goed passen.
8. Monteren
Tot slot kunnen de blokken weer in elkaar gezet worden. Ik heb nog geen foto van het eindresultaat dus kijk hiervoor in de volgende blogs.
Klik hier voor alle foto's
Blok gedemonteerd en geschuurd |
5. Oude lak verwijderen
De oude lak moet uiteraard verwijderd worden. Als de blok in redelijke staat is volstaat opschuren. Is de blok in slechte staat dan kan het best alle lak verwijderd worden. Dit gaat eenvoudig door de onderdelen een aantal uren in thinner te onderdompelen. De lak weekt dan van het hout af en kan vervolgens eenvoudig met een doek verwijderd worden.
6. Hout in de lijnolie
De houten delen 1 week in de lijnolie ondergedompeld. Daarna droog wrijven en lang laten drogen. Afhankelijk van omstandigheden kan dit verschillen van enkele dagen tot een paar werken.
Blok in lijnolie |
Na lijnolie bad |
7. Lakken
Als de blokken droog zijn kunnen ze gelakt worden. Ik gebruik hiervoor Epifanes Bootlak Blank met extra UV filter. 1 of 2 lagen verdund en tot slot 1 of 2 lagen onverdund. Hou wel rekening met de uitsparingen. Deze mogen niet vollopen met lak met als gevolg dat de beugel en de afdekplaatjes niet meer goed passen.
8. Monteren
Tot slot kunnen de blokken weer in elkaar gezet worden. Ik heb nog geen foto van het eindresultaat dus kijk hiervoor in de volgende blogs.
Klik hier voor alle foto's
Geen opmerkingen:
Een reactie posten