vrijdag 13 september 2013

Klusweek 1

De nieuwe vlonder
Hoewel we nog bezig zijn met het opstellen van het onderhoudsplan voor de winter 2013-2014 alvast maar begonnen met de eerste klussen. In de kuip is één van de vlonders kapot dus deze moest worden vervangen. Hard hout opgehaald bij de Gamma. Ik heb voor hard hout gekozen omdat de vlonders allemaal geverfd zijn met anti-slip verf. De maten van de gekochte latten wijken enigzins af van de maten van de bestaande vlonders. Daarom 2 soorten latten gehaald met diktes van 12mm en 18mm. In totaal komt dit weer overeen met de totale dikte van de bestaande vlonders. De breedte van de gekochte latten wijken ook een beetje af. De afwijking is echter minimaal en los ik op door de latten iets dichter bijelkaar te plaatsen. Bovendien zullen in de nabije toekomst de overige vlonders ook vervangen moeten worden en dan zal alles weer precies op elkaar aansluiten. 
Nieuwe vlonder in de kuip

Het maken van de nieuwe vlonder ging redelijk eenvoudig en snel. Wonder boven wonder paste de nieuwe vlonder in 1 keer. Met het nieuwe , nog ongeverfde, vlonder in de kuip, vonden we dit eigenlijk wel mooi. We staan dan ook in dubio om alle vlonders meteen maar te vervangen en deze allemaal te lakken i.p.v. te verven. Wordt vervolgt...

Afgelopen zaterdag ook verf en lakken gekocht van Epifanes.
Voor het houtwerk de volgende producten:
- Epifanes PP Vernis Extra (2 componenten)
- Epifanes Bootlak Blank met extra UV filter
- Epifanes verdunner

Voor het dek de volgende producten:
- Epifanes Multi Marine primer
- Epifanes Anti-slip verf 212

Oud
Verder ben ik de afgelopen week begonnen met het opknappen van de verschillende blokken. Na enig speurwerk op internet om te kijken hoe dit het beste aangepakt kan worden ben ik tot de volgende stappen gekomen:

1. Afdekplaatjes verwijderen
Eerst de afdekplaatjes verwijderen. Als deze helemaal onder de lak zitten eventueel eerst de lak verwijderen met thinner. Een paar uurtjes onderdompelen in thinner en de lak is makkelijk te verwijderen.

2. Asje er uit tikken
Als de afdekplaatjes zijn verwijderd is het asje zichtbaar. Het asje voorzichtig er uit tikken waarna ook het wieltje verwijderd kan worden.

3. Beugel verwijderen
Ik heb gemerkt dat de beugel in lang niet alle gevallen verwijderd kan worden. Kijk of de beugel er eenvoudig uitgetikt kan worden. Als dit door de constructie niet mogelijk is of wanneer de beugel vast zit door het lak dan maar laten zitten.

4. Blok uit elkaar halen
Blok gedemonteerd en geschuurd
Als de blok echt in slechte staat is en wanneer de constructie van het blok het toelaat kun je optioneel het blok helemaal uit elkaar halen. Ik heb dat voor 1 blok ook gedaan. Kijk goed hoe de wangen (zijkanten) van het blok bevestigd zijn. In mijn geval waren bij 2 blokken de wangen met hele kleine spijkertjes vastgezet. Deze wangen konden dus goed verwijderd worden. Ik had ook een aantal blokken waarvan de wangen vastgeschroefd zijn. Deze blokken dan ook niet verder gedemonteerd.

5. Oude lak verwijderen
De oude lak moet uiteraard verwijderd worden. Als de blok in redelijke staat is volstaat opschuren. Is de blok in slechte staat dan kan het best alle lak verwijderd worden. Dit gaat eenvoudig door de onderdelen een aantal uren in thinner te onderdompelen. De lak weekt dan van het hout af en kan vervolgens eenvoudig met een doek verwijderd worden.

6. Hout in de lijnolie
De houten delen 1 week in de lijnolie ondergedompeld. Daarna droog wrijven en lang laten drogen. Afhankelijk van omstandigheden kan dit verschillen van enkele dagen tot een paar werken.
Blok in lijnolie
Na lijnolie bad













7. Lakken
Als de blokken droog zijn kunnen ze gelakt worden. Ik gebruik hiervoor Epifanes Bootlak Blank met extra UV filter. 1 of 2 lagen verdund en tot slot 1 of 2 lagen onverdund. Hou wel rekening met de uitsparingen. Deze mogen niet vollopen met lak met als gevolg dat de beugel en de afdekplaatjes niet meer goed passen.

8. Monteren
Tot slot kunnen de blokken weer in elkaar gezet worden. Ik heb nog geen foto van het eindresultaat dus kijk hiervoor in de volgende blogs.

Klik hier voor alle foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten