zondag 4 september 2016

Zomervakantie 2016

17 Juli is het dan zover. De laatste dingetjes zijn aan boord gebracht en vertrekken op ons bootje om de zomervakantie op de Friesche kanalen en meren door te brengen. We hebben geen vaste route of serie bestemmingen gepland, en we zien wel hoe lang we weg blijven al is het wel maximaal 3 weken. De eerste aanlegplaats was een Marrekrit steiger aan het meer Terkaplester Puollen vlak bij Terherne.

De volgende dag zijn we doorgevaren naar Terherne en zijn aanbeland in de passantenhaven bij Jachtbemiddeling van der Veen met een prachtig uitzicht op het Terhornstermeer. Hier zijn we een paar dagen gebleven om lekker te onthaasten, te genieten van het uitzicht en te wandelen in het dorp.

Donderdag's zijn we vertrokken en besloten we richting Langweer te gaan. Op het Sneekermeer nog even lekker gezeild hoewel er erg weinig wind stond. Toen we de passantenhaven van Langweer binnen vaarden werden we door de havenmeester heel vriendelijk begroet met de vraag of we kwamen logeren. Na ons positief antwoord werden meteen doorverwezen naar een steiger waar we een plekje mochten uitzoeken. We lagen uiteindelijk in een box die direct uitkwam op een strandje dus het kon niet beter.

Vanwege de gezellige haven en leuke omgeving zijn we ook hier een paar dagen gebleven. In Langweer ook nog een modelbouwboot museum bezocht die we tijdens een wandeling toevallig voorbij kwamen. Zondag 24 juli uit Langweer vertrokken richting Langweer. Het was weekend, en dat was te merken want op de Jeltesloot leek het wel een 4 baans snelweg. Alsof iedereen haast had om op de plaats van bestemming aan te komen.

In de loop van de middag hebben we aangemeerd bij het eilandje Rakkenpolle op het Hegemer Mar vlak bij Heeg. Het haventje bleek onderdeel van de passantenhaven van Heeg te zijn want 's avonds kwam er een jongen langs om liggeld te innen. Voordeel was wel dat er een toiletgebouw aanwezig was. Vlak buiten het haventje lagen 2 binnenvaartschepen die beide een zeilschool bleken te zijn. We zag al veel kleine zeibootjes die aan het eind van de middag allemaal aanmeerden rondom deze binnenvaartschepen.  De volgende dag besloten we op het Hegemer Mar te gaan zeilen. Er stond een stevige wind (kracht 4). In het filmpje kun je fragmenten van die dag bekijken.

Na het zeilen zijn we aangemeerd in passantenhaven Heegerwâl in Heeg. Een keurige, grote en dus ook drukke haven. Ook hier zijn we een paar dagen gebleven om te genieten van het dorp en de omgeving. Woensdag 27 juli hebben we Heeg verlaten om richting Sloten te gaan. De wind kwam pal van voren dus we konden helaas niet zeilen. In de loop van de middag meerden we aan bij passantenhaven De Lemsterpoort. Bij aankomst wat rond gelopen in Sloten en een hapje eten gehaald.

De volgende dag zijn we meteen verder getrokken richting Echtenerbrug via Brandemar, Grote Brekken, Follegasleat en zo onder de A6 door. Op het Tjeukemeer zijn we aangemeerd bij het eiland Marchjepôle. Dit is een leuk eilandje met rondom allemaal Marrekrit aanlegsteigers. 's Avond kwam er een jongen langs die bestellingen op nam voor broodjes. Deze werden keurig de volgende ochtend rond 8 uur bezorgd. Na een heerlijk ontbijt vertrokken we richting Heerenveen. Op de Tsjonger hadden we de wind in de rug en konden we heerlijk helemaal naar Heerenveen zeilen. Zie het filmpje voor fragmenten. In de namiddag waren we weer aangemeerd in de thuishaven. Dit was onze eerste vakantie op de boot en het is zeer goed bevallen. Super ontspannend, gezellig, leuke dorpjes bezocht waar je anders eigenlijk nooit komt, veel boeken gelezen en heerlijk gezeild.

Klik hier om alle foto's te bekijken.