zaterdag 31 augustus 2013

Optuigen en zeilen hijsen


Vandaag heeft Hilda mij naar de jachthaven gebracht zodat zij boodschappen kon doen en daarna moest ze met Jorrit op pad voor nieuwe voetbalschoenen en gympen. Op de planning stond het optuigen van het schip, de zeilen hijsen en een bezoekje brengen aan de havenmeester  voor het invullen van het inschrijf formulier.

Eerst begonnen met het zetten van alle lijnen. Vooraf het e.e.a. uitgezocht hoe dit bij een platbodem wordt gedaan. Vooral het boekje 'Varen met platbodems' van Jan Kooijman geeft veel tips en aanwijzingen. Ook op de website van Heech by de Mar staat veel informatie. Aangezien ik nog geen ervaring heb met platbodems en sowieso niet veel ervaring met zeilen heb, was het eerst een hele puzzel om alle lijnen op de juiste manier te bevestigen.

Nadat alle lijnen naar mijn idee goed zaten heb ik eerst de fok gehesen. Dit ging heel eenvoudig. Met behulp van leuvers (zie afbeelding) wordt het fok aan het voorstag vastgemaakt (de lijn van de boeg naar de mast). De onderkant van de fok wordt vastgezet aan de boeg, en de bovenkant van de fok komt aan een lijn (de fokkeval) waarmee de fok omhoog kan worden gehesen.

Vervolgens aan de slag gegaan met het groot zeil. Eerste de gaffel aan het grootzeil vastgemaakt. Daarna de gaffel aan het nokkeval en klauwval bevestigd. Het zeil steeds een stukje omhoog gehesen waarbij het rakband om de grote mast werd gebonden. Het uiteindelijke resultaat zie je op de foto hierboven. Bij het vastmaken van het groot zeil aan de gaffel zag ik wel een paar gaatjes in het zeil. Maar eens overleggen met een zeilmakerij of dit kwaad kan en of het gerepareerd kan / moet worden.

Ik weet nog niet zeker of ik alles goed heb gedaan maar zal dit maandag op kantoor bij onze ervaren zeilers navragen. Verder wil ik nog een aantal veranderingen doorvoeren. Gebruik maken van meer blokken (zie afbeelding) en daarbij ook de moderne blokken vervangen door authentieke houten blokken.

Klik hier om alle foto's te bekijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten